Blok B - Od matematyki do przyrody
Sprawozdanie z bloku matematyczno-przyrodniczego
Rok szkolny 2011/2012
W ramach projektu realizowaliśmy zadania na terenie szkoły i poza nią. Uczniowie uczestniczyli w wycieczkach dydaktycznych do Muzeum Chleba w Radzionkowie, Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, do Ogrodu Zoologicznego w Opolu, Schroniska dla Zwierząt.
W terenie poznawaliśmy pomniki przyrody, następnie uczniowie przygotowali prezentację dotyczącą stanu zdrowotnego drzew będących pomnikami przyrody.
Na zajęciach ,w większości przeprowadzaliśmy proste doświadczenia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych otrzymanych dzięki udziałowi w projekcie, a mianowicie:
-przygotowywanie preparatów mikroskopowych, korzystanie z mikroskopów, tablicy interaktywnej, układanie tangramów, wykorzystanie plansz dydaktycznych, zestawu laboratoryjnego. Dzięki temu uczniowie mogli wykonać próby: kwas czy zasada, zobojętnanie kwasów, określanie smaków, oznaczanie linii papilarnych.
Uczniowie przeprowadzając doświadczenia wykonywali je samodzielnie korzystając z instrukcji, co sprawiało wiele satysfakcji.
Odbyła się lekcja otwarta z udziałem rodziców, którzy wspólnie z dziećmi przeprowadzali doświadczenie /asystując/.
Adela Biernaczyk
Wycieczka do Teatru Lalki i Aktora w Opolu na sztukę „Mr Srooge”
Przedstawienie oparte na motywach „Opowieści wigilijnej” Karola Dickensa wprowadziło widzów w świąteczny, baśniowy nastrój. Wzruszająca historia przemiany moralnej starego skąpca Scrooge'a dokonanej pod wpływem podróży w czasie zachwyciła pomysłowością twórców. Uczniowie mogli przeżyć magiczne chwile w wiktoriańskiej Anglii, poznać tradycje świąteczne i zwiedzić wraz z bohaterami dawny Londyn. Dzięki inwencji twórczej reżysera, scenografa i aktorów dzieci mogły ujrzeć różnorodność warsztatu aktorskiego oraz docenić rolę lalek różnego typu.
Uczniowie mieli okazję po raz kolejny ujrzeć bogactwo sztuki scenicznej, poznać możliwości inscenizacyjne teatru lalkowego i aktorskiego, porównać rozwiązania adaptacyjne, pomysły reżyserskie, scenograficzne i muzyczne.
Grupa III - Zakładanie hodowli ryb akwariowych (18.11.2011)
Za pieniądze ze sprzedaży zebranej przez uczniów makulatury zakupiliśmy zestaw akwarystyczny. Celem zajęć było: zapoznanie z terminami (ekosystem, biocenoza, biotop, nisza ekologiczna, zakres tolerancji ekologicznej), wdrożenie uczniów do pracy zespołowej oraz kształtowanie odpowiedzialności za powierzone zadanie oraz umiejętności długotrwałego działania. Na zajęciach uczestnicy przygotowali odpowiedni biotop dla ryb i roślin (zakładanie akwarium okazało się bardzo długotrwałym zajęciem)- najpierw należało wlać wodę i dodać odpowiednich preparatów akwarystycznych. Następnie po odczekaniu kilku dni można było zasadzić rośliny i podłączyć osprzęt (filtr, termometr, grzałka z termostatem, oświetlenie) dopiero po rozwinięciu się życia biologicznego i ustabilizowaniu ekosystemu zostały wpuszczone pierwsze ryby. Wówczas rozpoczęły się właściwe obserwacje ichtiofauny. Było to okazją do przypomnienia sobie terminów ekosystem i sukcesja ekologiczna. Na przykładzie ryb omówiliśmy czynniki ograniczające i zakres tolerancji ekologicznej. Uczniowie przypomnieli sobie podstawowe wiadomości z zakresu fotosyntezy (regulując ilość dostępnego światła określili najlepsze warunki dla roślin i przebiegu fotosyntezy) i biologii ryb.
Prowadzący: Piotr Noculak
Grupa III - Planetarium „Niebo Kopernika” - Warszawa (29.12.2011)
Celem powyższych zajęć było: rozbudzenie zainteresowań astronomią, kształtowanie umiejętności obserwacji nieba, zapoznanie z największymi gwiazdozbiorami oraz ich rozmieszczeniem na niebie, zapoznanie z budową i rolą Słońca i całego okładu słonecznego, utrwalenie wiadomości dotyczących Księżyca. Zapoznanie z najnowszymi sposobami prezentacji danych. Korzystając z obecności w Centrum Nauki Kopernik członkowie grupy III bloku B uczestniczyli w zajęciach w planetarium „Niebo Kopernika”. Uczestnicy zobaczyli pokaz zimowego nieba nad Warszawą z określeniem kierunków świata i z omówieniem poszczególnych gwiazdozbiorów (ich nazw, kształtu, składu, odległości od Ziemi, legend). Następnie dzięki trójwymiarowemu pokazowi zostali przeniesieni na Księżyc i Słońce, by poznać te dwa najważniejsze ciała niebieskie. Uczestnicy dowiedzieli się wielu ciekawostek dotyczących gabarytów, składu oraz przyszłości wspomnianych ciał niebieskich. Zdobyte w planetarium wiadomości uczniowie wykorzystali następnie w quizie przeprowadzonym w autobusie w drodze powrotnej. Konkursowi towarzyszyły wielkie emocje i zdrowa rywalizacja.